Al ruim 80 jaar Rijksweg A44

25-06-2024
431 keer bekeken

Het is inmiddels 86 jaar geleden dat de toenmalige Rijksweg 4 (tegenwoordig de A44) van Amsterdam naar Sassenheim werd geopend voor verkeer. Inmiddels is de huidige A44 één van de oudste snelwegen van Nederland.

De opening was destijds een feestelijke aangelegenheid, met toeschouwers, een serie vlaggenmasten en de nodige symbolische handelingen. In de jaren daarna nam het verkeer geleidelijk toe, maar anno 2024 rijden er dagelijks zoveel voertuigen dat een aantal viaducten en een brug vervangen moeten worden.

Toen de Rijksweg A4 op 25 juni 1938 werd geopend, had dat veel impact op het verkeer in de regio. Vanaf dat moment kon men van Sassenheim-Zuid rechtstreeks naar Amsterdam en vice versa rijden. In de decennia die volgden nam het verkeer snel toe. Inmiddels rijden er ongeveer 50.000 à 60.000 voertuigen per etmaal over de A44.

Nieuwe viaducten

De A44 is door de jaren heen belast met steeds meer en zwaarder verkeer. Dat betekent dat we nu, ruim 80 jaar na de opening, moeten doen wat nodig is om te zorgen dat we de weg kunnen blijven gebruiken. Uit inspecties en berekeningen blijkt dat we drie viaducten (het Lisserwegviaduct, het Hoofdvaartviaduct en het Spoorwegviaduct) én de Kaagbrug in de komende jaren moeten vervangen.

Veilig en bereikbaar

Qua ontwerp verschillen de drie viaducten en de Kaagbrug sterk van elkaar. De vervanging vergt dan ook specialistisch maatwerk. Daarnaast zijn veiligheid en bereikbaarheid bij de werkzaamheden belangrijke uitgangspunten. Er is weinig ruimte beschikbaar rondom de viaducten voor de werkzaamheden, onder andere door de bebouwing vlakbij. Dat maakt het noodzakelijk om diverse lokale wegen en aansluitingen tijdelijk af te sluiten om de A44 in gebruik te kunnen houden.

Planning

De voorlopige planning is om vanaf eind 2025/begin 2026 te starten met de eerste werkzaamheden. We beginnen met de vervanging van het Lisserwegviaduct. Zodra de werkzaamheden aan het Lisserwegviaduct zijn afgerond, starten we met het Hoofdvaartviaduct. Tegelijkertijd beginnen we met de voorbereidende werkzaamheden bij de Kaagbrug. Het Spoorwegviaduct bij Sassenheim wordt als laatste vervangen. We verwachten dat de werkzaamheden in 2030 afgerond zijn. Op dit moment zijn we bezig met het selecteren van een aannemer die de werkzaamheden gaat uitvoeren. We hopen deze eind 2024 te hebben geselecteerd.

Bron: Nieuwe Leidsche Courant van 25 juni 1938
https://leiden.courant.nu/issue/NLC/1938-06-25/edition/0/page/7 

Afbeeldingen

 

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom dit project? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven

 

 

 

 

 

Cookie-instellingen