Zo start aan de noordkant van de Lisserweg binnenkort de aanleg van een ketenterrein voor aannemer Combinatie A44. ‘Dit is straks onze hoofdlocatie, van waaruit we de vervanging van de twee viaducten en de brug gaan uitvoeren’, vertelt Marco Zuurbier, technisch manager bij de aannemerscombinatie. ‘In totaal gaan we dit ketenterrein zo’n vijf jaar gebruiken.’
Grondwerk
Aan de noordkant van het Lisserwegviaduct vinden voor de aanleg van een bypass ook voorbereidende werkzaamheden plaats, zoals het dempen van enkele sloten. ‘En we voeren grondwerk uit om verschillende kabels en leidingen om te leggen. Dat is nodig om straks de bouw van het nieuwe viaduct én sloop van het oude viaduct mogelijk te maken.’
Hoofdvaartviaduct en Kaagbrug
Het omleggen van kabels en leidingen staat ook op de planning bij het Hoofdvaartviaduct en de Kaagbrug. Daarnaast worden er bomen en bosschages verwijderd, om ruimte te maken voor de werkzaamheden en tijdelijke bouwwegen aan te leggen. ‘In het voorjaar hebben we hiervoor het eerste deel gedaan, vanaf einde zomer volgt het restant. Vooral rond het Hoofdvaartviaduct en de Kaagbrug ga je dat verschil straks zien.’
Aanleg depot
Bij het Hoofdvaartviaduct is inmiddels ook een depot ingericht voor grond en zand. ‘Dat is vooral bedoeld voor de ophoging die nodig is voor de nieuwe Kaagbrug. ‘Bij die brug zelf was geen plek voor dit depot, vandaar dat we deze iets verderop hebben aangelegd.’
