Voorbereidend werk: wat gebeurde er tot nu toe?

06-10-2025
890 keer bekeken

Voor de start van de vervanging van het Lisserwegviaduct, vonden er tal van voorbereidende werkzaamheden plaats. Ook bij het Hoofdvaartviaduct en de Kaagbrug. 

In september vond er twee weekenden onderhoud plaats aan de Kaagbrug. ‘Omdat de A44 toen toch al dicht was, voerden we tegelijk ook voorbereidend werk uit voor de tijdelijke bypass bij het Lisserwegviaduct’, vertelt Anica Kortland, omgevingsmanager bij hoofdaannemer Combinatie A44.   

Hergebruikt portaal geplaatst

Niet ver van het viaduct stond een wegportaal dat over de hoofdrijbanen en de rechteroprit heen stond. Om straks de bypass te kunnen aanleggen, en in de toekomst de oprit te kunnen verbreden en verleggen, was een breder portaal nodig.   

 Jedaja Strijker van Vialis vertelt: ‘In de nacht van vrijdag 5 op zaterdag 6 september verwijderden we het oude portaal. Zaterdag zijn de nieuwe portaalpoeren aangebracht, 10 meter achter de plek van het oude portaal. En zondag zijn de A-poten geplaatst, de ligger erin geplaatst en de signalering en de kast weer aangesloten. Zo kon het bredere portaal zondag in de namiddag alweer in bedrijf en is alles in één weekend gebeurd, terwijl daar meestal een week tussen zit. Door een strakke planning – en het weer dat meezat – ging het snel en had ook de omgeving er korter last van.’  

Het wegportaal is afkomstig van de A9. Omdat ook die weg wordt verbreed, was het portaal daar niet meer geschikt. Nadat deze was verwijderd is het stond eerder op de A9gereinigd en waar nodig geconserveerd. Het van de A44 verwijderde portaal zal ook weer worden hergebruikt.  

Bomen verwijderd

‘Het is geen leuk gezicht, maar we hebben een flink aantal bomen en struiken moeten verwijderen, vooral bij de Kaagbrug’, vertelt Rijkswaterstaatecoloog Erik van Langen. ‘Dat is nodig om ruimte te maken voor het nieuwe fietspad, het dempen van slootjes en het omleggen van de weg. Qua bomen zijn er vooral populieren verwijderd. Een paar grote wilgen staan nog overeind, omdat daarin misschien vleermuizen leven. Wanneer dat zo is, en het een andere vleermuissoort is dan in onze vergunning staat, hebben we een nieuwe vergunning nodig om de wilgen te verwijderen.   

Er is eerder een beplantingsplan gemaakt, waarin staat waar en wat voor bomen worden verwijderd. En wat er uiteindelijk voor terugkomt aan bomen en planten. ‘Populieren hoeven wettelijk niet vervangen te worden door nieuwe bomen. Maar dat gaan we wel doen, omdat het bijdraagt aan een mooie landschappelijke inpassing.’ De aannemer moet straks op basis van het plan gaan herbeplanten. ‘Daarbij mag het iets afwijken van het plan. Wij toetsen of het genoeg overeenkomt met wat er oorspronkelijk bedacht is. Maar dat duurt nog een paar jaar, tot na de vervanging. Genoeg tijd om met de aannemer af te stemmen hoe we het precies willen gaan doen.’ Een prettige gedachte, vindt Van Langen.  

‘Qua oppervlakte zijn we verplicht om een-op-een te compenseren: als we 10 hectare aan bomen verwijderen, moeten we in principe ook 10 hectare herplanten. Lukt ons dat niet? Dan kunnen we in overeenstemming met een gemeente extra bomen planten op hun grond.’ 

Bouwterrein Lisserwegviaduct

Combinatie A44 is bezig met het inrichten van het bouwterrein aan de zuidkant van het Lisserwegviaduct. Kortland: ‘Onze hoofdkeet komt straks achter de boerderij bij de carpoolplaats ten noorden van de A44. Dit wordt de hoofdlocatie voor de vervanging van beide viaducten en de Kaagbrug. Er komen bij de Lisserweg dus twee terreinen. Zo kunnen we het viaduct van beide kanten goed benaderen’.    

Asfaltwerkzaamheden

Eind augustus werd er bij de Lisserweg een fietspad én een doelgroepenstrook ingericht. ‘In de nacht van 25 op 26 augustus voerden we daarvoor asfaltwerkzaamheden uit’, aldus de omgevingsmanager. ‘Het fietspad is sinds begin september in gebruik. Je fietst nu achter de keet langs. De doelgroepenstrook gaat half oktober open, als het Lisserwegviaduct is afgesloten. Zo kunnen hulpdiensten vanaf de A44 snel het gebied in, zoals ze nu ook gewend zijn. De doelgroepenstrook is ook te gebruiken door landbouwverkeer.’  

Depot voor grond en zand

Bij het Hoofdvaartviaduct is een depot ingericht voor grond en zand. Kortland: ‘Dat is onder meer bedoeld voor de ophoging aan beide kanten van de nieuwe Kaagbrug. De nieuwe brug komt hier namelijk iets zuidelijker te liggen. Ook gebruiken we hier grond en zand om een tijdelijk fietspad aan te leggen, zodat zij tijdens de vervanging van de Kaagbrug gebruik kunnen blijven maken.’  

Het omleggen van kabels en leidingen is ook gestart bij de Kaagbrug. ‘Om de werkzaamheden bij de Kaag uit te kunnen voeren is een bouwweg aangelegd langs de A44. Zo hoeven we met machines en materialen zo min mogelijk over de bestaande wegen te rijden.’  

Wil je op de hoogte blijven van alle bouwwerkzaamheden van dit project? Download dan de BouwApp via de QR-code en volg ‘A44: Vervanging brug en viaducten’.

Afbeeldingen

 

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom dit project? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven

 

 

 

 

 

Cookie-instellingen