Wel is het nodig om de onderdoorgang af te sluiten, zodat we onder het viaduct goed en veilig aan de slag kunnen. ‘We beginnen eerst met het weghalen van een oude duiker, een buis waar water doorheen gaat. Deze ligt nu namelijk in de weg. Daarna gaan we verder met het maken van de betonnen landhoofden. Dat zijn de steunpunten aan beide uiteinden van het viaduct.’
Bolling eruit
De nieuwe landhoofden liggen straks iets lager dan de bestaande. ‘Dat komt omdat het nieuwe viaduct in zijn geheel lager komt te liggen. Het bestaande viaduct heeft namelijk een bolling: verkeer op de A44 rijdt over een heuvel heen en kan daardoor de weg voor zich minder goed overzien. Door het nieuwe viaduct te verlagen halen we die bolling eruit en heeft het verkeer beter overzicht.’ Overigens betekent dat ook dat de onderdoorgang straks iets verdiept komt te liggen, zodat de doorrijhoogte gelijk blijft.
Geen betonnen palen, wel stalen buizen
Waar het bestaande viaduct op vier betonnen pijlers rust, krijgt het nieuwe viaduct er twee, aan beide kanten één. ‘Hiervoor gaan normaal gesproken lange betonnen palen de grond in. Maar omdat het bestaande viaduct er nog ligt, kunnen we niet op de gebruikelijke manier heien: we hebben de hoogte niet en bovendien veroorzaakt het heien trillingen in de grond. Dat kan effect hebben op de sterkte en stabiliteit van het bestaande viaduct.’
‘Daarom hebben we hier gekozen voor een fundering van stalen buizen, waarbij we – vanwege de beperkte hoogte – een andere techniek toepassen: we boren eerst een deel van 4 meter buis trillingsvrij de grond in. Vervolgens zetten we daar een nieuw deel van 4 meter op, lassen deze vast en boren het geheel verder de grond in. Dat doen we in totaal vier keer: zo worden de palen 16 meter, lang genoeg om de stabiele ondergrond te bereiken.’
Bijzondere uitvoering
De bijzonderheid van deze vervanging zit ‘m dus vooral in de uitvoering. ‘Hoe en in welke volgorde kunnen we het werk doen, zodat het bestaande viaduct zo lang mogelijk kan openblijven? En hoe zorgen we ervoor dat het bestaande viaduct sterk en stabiel blijft? In de voorbereiding hebben we veel energie in deze vraagstukken gestoken. Het is mooi om wat we bedacht hebben nu ook in uitvoering te brengen.’
In een volgende nieuwsbrief gaan we verder in op de vervolgwerkzaamheden.
