De A44 is door de jaren heen met steeds meer en steeds zwaarder verkeer belast. Dat betekent dat we nu – bijna 100 jaar later – moeten doen wat nodig is om deze Rijksweg te kunnen blijven gebruiken. Uit inspecties en berekeningen blijkt dat we drie viaducten (de Lisserweg, de Hoofdvaart en het Spoorwegviaduct) én een beweegbare brug (de Kaagbrug) in de komende jaren moeten vervangen.
Hinder is hierbij onvermijdelijk. Dit proberen we zoveel mogelijk te beperken door slim te plannen, bouwen en reizen. Om u hierbij te helpen, vindt u hier informatie over wat, waar en wanneer we doen. Wilt u weten hoe we het verkeer zo soepel mogelijk van A naar B begeleiden? Bekijk dan de pagina ‘Hinder’.
Veilig & bereikbaar
Qua ontwerp verschillen de brug en viaducten sterk van elkaar. Ze vervangen vergt dan ook vier keer specialistisch maatwerk. Daarnaast zijn veiligheid en bereikbaarheid bij de werkzaamheden belangrijke uitgangspunten. Er is rondom de objecten weinig ruimte beschikbaar voor de werkzaamheden, onder andere door de bebouwing vlakbij. Om de A44 in gebruik te kunnen houden, is daarom het afsluiten van diverse lokale wegen en aansluitingen tijdens de werkzaamheden noodzakelijk.
Om de regio tijdens de werkzaamheden bereikbaar te houden en hinder te beperken, is Rijkswaterstaat continu met de omgeving in gesprek – zoals omwonenden, gemeenten, provincies, hulpdiensten en vervoerders als ProRail. Zo houden we de regio ook in de toekomst veilig en bereikbaar.
Planning
De voorlopige planning is om vanaf eind 2025 / begin 2026 te starten met de vervanging van de brug en viaducten. We beginnen met het Lisserwegviaduct. Zodra de werkzaamheden aan de Lisserweg zijn afgerond, beginnen de werkzaamheden aan het Hoofdvaartviaduct. In deze periode starten ook de voorbereidende werkzaamheden bij de Kaagbrug. Het Spoorwegviaduct bij Sassenheim wordt als laatste vervangen. We verwachten nu dat de werkzaamheden in 2030 helemaal klaar zijn. De manier waarop we precies gaan vervangen, werken we nu uit. Dat vergt veel tijd, omdat de objecten in technisch opzicht veel van elkaar verschillen. Zodra we meer nieuws hebben over de planning, melden we dat hier.
De objecten